En anläggning att vara stolt över. Det är resultatet av en omfattande satsning på att förbättra och försköna Ragn-Sells näst största avfallsanläggning utanför Vänersborg. Nu gläds personalen åt att visa upp sin arbetsplats – och det bygger i sin tur förtroende bland kunderna.
Utanför Vänersborg ligger Ragn-Sells behandlingsanläggning Heljestorp som tar emot drygt en miljon ton avfall om året. En imponerande siffra även på papperet, men Tommy Ohlsson, regionchef på Ragn-Sells, poängterar att man måste uppleva anläggningen på plats för att verkligen kunna ta in vad det innebär.
– Det är först när man står här och ser flödena med lastbilar och myllret av maskiner och materialrörelser som man förstår att detta är någonting som inte finns på så många platser, förklarar Tommy.
Trots det brukade personalen dra sig för att bjuda in kunder och samarbetspartners till Heljestorp. Tommy minns en anläggning som bitvis gav ett risigt intryck och där de anställda satt i tillfälliga modulbyggnationer.
Men det har det blivit ändring på. Nyligen avslutades ett ambitiöst arbete med att uppdatera anläggningens infrastruktur, utomhusarealer och personalutrymmen. Och skillnaden är slående.

Funktion och estetik
Det första en besökare lägger märke till är det helt omarbetade entréområdet, där infarten har byggts om för att personbilar inte ska behöva samsas med de 300–400 lastbilar som dagligen kör in på anläggningen.
Och även inne på området har man satsat på att förbättra logistiken, berättar Christian Berg som är avdelningschef på Heljestorp.
– Vi har jobbat mycket med säkerhet och till på köpet fått bättre effektivitet, säger Christian. Nu har vi mer strukturerade vägar och tydliga rangeringsytor, där lastbilarna kan lasta på och av.
Parallellt med detta har man strävat efter att snygga till anläggningen och skapa ordning och reda. Christian lyfter fram de nygrävda vattenreningsdammarna som ett exempel på hur funktion och estetik inte behöver stå i motsättning till varandra.
– Vi har byggt ut dammkapaciteten kraftigt för att förbereda oss på framtida skyfall, berättar Christian. Men nu har vi dessutom gräs runt, vi har asfalt och belysning. Det är ju nästan som att komma ner till en park.

En naturlig mötesplats
Både Tommy och Christian lyfter också fram den nyuppförda personalbyggnaden som ännu ett exempel på hur man skapat funktionalitet i vacker inramning. Där finns bland annat välfungerande möteslokaler som blir en självklar utgångspunkt när anläggningen ska visas upp för besökare.
Numera är det nämligen ingen som drar sig för att bjuda in utomstående till Heljestorp. Tommy märker att stoltheten över anläggningen på kort tid har lett till en tydlig förändring:
– När vi själva vill visa upp anläggningen, då blir det också av att vi gör det och skapar de här relationerna, förklarar Tommy. Det stärker våra samarbeten när folk förstår hur mycket kunskap vi har och vilka komplexa problem vi kan lösa på den här anläggningen.
Dessutom vill många kunder veta mer om vad som händer med deras avfall, tillägger Tommy. Det beror inte minst på rapporter i media om avfallskriminalitet och oseriösa aktörer.
– Ingen kund vill att deras avfall ska kopplas ihop med något som inte är lagligt, säger Tommy. Att kunna ta hit kunderna så att de ser vad vi gör med materialet, det väcker förtroende.