
Hon tar Ragn-Sells service till en ny nivå
När vatten- och avloppschauffören Johanna Sjöstrand ryckte ut till en villa i Bromma i veckan tog hon Ragn-Sells service till en helt ny nivå. Förutom att hjälpa den äldre kvinnan med stopp i avloppet och översvämning så ringde hon även försäkringsbolaget och inte minst – hon hjälpte damen att tvätta.
VA-chauffören Johanna Sjöstrand, som arbetar i Skogås utanför Stockholm, har en gedigen bakgrund inom Ragn-Sells.
- Jag började köra elbilen i Solna Business Park för 13 år sedan. Efter det har jag kört grovsopor, papper, flakbil och även jobbat som säljare under de två perioder då jag varit gravid, berättar hon.
Numer rattar hon en av företagets få jumbosugar. Hon är också en av Ragn-Sells få kvinnliga chaufförer.
- Det är en mansdominerad bransch, det är det. Och jag tror att jargongen blir mjukare och att det blir en bättre balans med fler kvinnliga chaufförer.

Upptäckte översvämning
Under åren har Johanna varit med om både det ena och det andra i sitt arbete och inte minst har hon träffat många olika typer av människor.
- Det jag trivs bäst med är att det är så blandat. Jag älskar att jobba jour och rycka ut och hjälpa folk. Under åren har jag fått vara hobbypsykolog många gånger och folk har berättat sina innersta hemligheter. Det tar jag gärna, det är en del av jobbet.
En av Johannas mest minnesvärda kundbesök inträffade i veckan när hon och jumbosugen ryckte ut till Bromma för att hjälpa en äldre dam som fått stopp i avloppet.
- Jag märkte direkt när jag klev in till Ulla i Bromma att hon nästan var döv och jag fick hålla en hög ton. När jag försökte lokalisera var stoppet satt och var brunnen låg upptäckte jag att det var översvämning i undervåningen.
Satte på en tvättmaskin
Det visade sig att kvinnan tidigare haft en rörfirma på plats, som tagit betalt men som inte fixat felet.
- När jag berättade om översvämningen blev hon vettskrämd och blev väldigt orolig för barnbarnens rum, som ligger i undervåningen. Men jag lyckades fixa stoppet.
Johanna hjälpte även damen att ringa försäkringsbolaget som i sin tur skickade en saneringsfirma. När det var klart hade Ulla en sista fråga till Johanna.
- Hon frågade om jag kunde hjälpa henne att tvätta. Så jag satte på mig gummistövlarna igen och gick och satte på en maskin. Hemtjänsten skulle hänga upp den.
I ett inlägg på Facebook beskriver Johanna händelsen och avslutar inlägget med: ”Vem kan säga nej? Älskade du. Önskar dig lycka till med allt Ulla i Bromma!”.
- Jag tyckte så synd om henne och det kändes bra i hjärtat att kunna hjälpa till, säger Johanna.