
”Stimulerande att jobba inom en framtidsbransch”
Anna Lundbom började som affärsutvecklare på Ragn-Sells 2012 och har sedan dess haft en rad ledande positioner inom företaget. Nyligen tillträdde hon som marknadschef på Ragn-Sells innovationsbolag EasyMining. "Att ge mig en ny tjänst igen strax innan jag ska gå på föräldraledighet tyder på att företaget satsar på människor och ser dem som långsiktiga deltagare i deras processer", säger Anna.
Innan Anna Lundbom började som affärsutvecklare vid Ragn-Sells 2012 arbetade hon som strategikonsult – bland annat med dåvarande svenska ledningsgruppen i Ragn-Sells. I rollen som affärsutvecklare arbetade hon bland annat med ett antal utvecklingsprojekt. Hennes första uppdrag inom koncernen var att projektleda framtagandet av Ragn-Sells nuvarande kundportal. Efter två år som affärsutvecklare bytte hon jobb och blev försäljningschef i region Nord.
– Det var väldigt utvecklande med ett så stort personalansvar och att få se organisationen i en så stor del av landet. Samtidigt var det så klart en utmaning att vara ny som chef för så många människor på en så stor geografisk yta, säger Anna.
Fått nya utmaningar
Under sin tid på Ragn-Sells har Anna hela tiden fått nya utmaningar, och något hon uppskattar är att hon fått dem även om hon inte alltid har haft så stor erfarenhet av det hon åtagit sig. Företaget har gett henne förtroendet med attityden att ”det här fixar du”.
– Jag har också gått ett flertal utbildningar inom Ragn-Sells Akademin och de håller en oerhört hög kvalitet. Step Up-utbildningen, till exempel, har varit en otrolig förmån.
Efter att ha haft en roll som verksamhetsutvecklare i den dåvarande ledningsgruppen för Ragn-Sells har Anna de senaste åren arbetat med påverkans- och positioneringsarbete i Sverige och börjat bygga upp delar av en koncernövergripande omvärldsbevakning.
– Ragn-Sells har börjat påverka samhället och att få mycket uppmärksamhet i media. Hållbarhet har blivit ”inne” och intresset för frågorna har ökat enormt. Nu är detta en framtidsbransch istället för en slutstation, och därmed har Ragn-Sells förändrat sitt sätt att prata.
– År 2012-2013 började vi prata om cirkulär ekonomi för första gången, och nu har det tagit fart på riktigt, även om tankesättet funnits mycket längre än så. Det tar tid att etablera sig som en röst i samhället för att sedan vara med och påverka.
Långsiktigt arbete
I våras tillträdde Anna en ny tjänst som marknadschef i Ragn-Sells innovationsbolag EasyMining och hon trivs i att vara i en daglig verksamhet igen – för hon arbetar gärna operativt och i team.
– EasyMining befinner sig i ett spännande skede och nu börjar det verkligen hända saker. Ragn-Sells har låtit EasyMining få ta den tid som har behövts för att ta patenten till säljbara lösningar, och just långsiktighet är något som är en fördel med ett familjeföretag. Att ge mig en ny tjänst igen strax innan jag ska gå på föräldraledighet tyder på att företaget satsar på människor och ser dem som långsiktiga deltagare i deras processer, säger Anna som för tillfället är föräldraledig med sitt tredje barn.