ErikGustafsson1160x600.png
Erik Gustafsson är avdelningschef på Ragn-Sells anläggning Häradsudden

Stora fördelar med utbildning i samarbete

Erik Gustafsson, avdelningschef vid anläggningen Häradsudden, gick utbildningen i Förtroendefullt samarbete för ett och ett halvt år sedan. – Jag har haft väldigt stor nytta av det här i vardagen, både i jobbet och privat, säger Erik, som även gått påbyggnadsutbildningen i Utvecklande kommunikation.

Vi på Ragn-Sells 05 dec 2017

Att gå utbildningen i Förtroendefullt samarbete när tillfälle gavs var självklart för Erik Gustafsson.
– Jag har alltid varit intresserad av personlig utveckling och nappade direkt. I mitt jobb snurrar det på i en väldig fart och det finns sällan tid för reflektion. Därför var de här tre dagarna väldigt nyttiga, att bara få stänga av allt och fundera över varför man gör som man gör i olika situationer och reflektera över sitt arbete tillsammans med kollegor.
 
Upplägget med teori varvat med praktiska övningar tilltalade Erik.
– Vi gick igenom hur hjärnan funkar och även fast många saker är självklara och ”back to basic” så är det väldigt nyttigt att påminnas om varför man reagerar som man gör i olika situationer. De praktiska casen, där vi bland annat fick träna på olika samtalssituationer, var också väldigt nyttiga och det känner jag verkligen att jag haft nytta av i mitt arbete, både i kontakten med egen personal och kunder. Hela upplägget är smakfullt och ledarna väldigt duktiga. 

internutbildning Ragn-Sells

De nya kunskaperna har även stärkt honom privat.
– Det är många saker jag tagit med mig från utbildningen som jag kunnat arbeta med i vardagen. Det gäller till exempel hur vi agerar i olika situationer. Man lär sig försvarssignaler och hur man kan gå från hot till möjlighet och belöning istället. Detta är ju relevant även när man kommunicerar barnen därhemma.

Nyligen gick Erik påbyggnadsutbildningen i Utvecklande kommunikation. 
– Den bygger mycket på den första kursen och är även den riktigt bra. Här gick vi ännu mer in på praktiska övningar och hur viktig kommunikationen är med både medarbetare och kunder. 

Dela den här artikeln