Ett av Ragn-Sells fordon med återvinningssymbolen

Återvinningssymbolen – en del av vårt varumärke

Varje dag rullar tusentals gröna fordon ute på Sveriges, Norges, Danmarks och Estlands gator. De karaktäristiska gröna bilarna med återvinningsymbolen har blivit det många förknippar med Ragn-Sells. Men hur gick det egentligen till när de blev en del av Ragn-Sells?

16 sep 2022

I år, 2022, är det 50 år sedan Gary Anderson formgav återvinningssymbolen men det var först 1999 som de började bli synliga på Ragn-Sells fordon.

- Vårt företagsnamn sa inte så mycket ensamt, så vi valde att addera återvinningssymbolen för att förstärka identiteten. För oss symboliserar det att vi, såväl så som nu, varje dag arbetar för att återföra allt fler resurser till kretsloppet, säger Folke Jackson, som under den aktuella tiden var kommunikationsansvarig på Ragn-Sells. 

Företagsnamnet Ragn-Sells kom till 1968 och under åren som sedan gick förvärvades flertalet aktiebolag runt om i Sverige. Totalt rörde det sig om 40–50 bolag med skilda företagsnamn. För att få en sammanhållning inom bolaget och för att förstärka vad Ragn-Sells arbetade med och stod för togs det fram en grafisk profil.

- Återvinningssymbolen är allmän egendom. Så när vi använder den, gör vi det på vårt sätt och vrider lite på pilarna, för att få lite spinn i visualiteten, berättar Folke Jackson.

 

Återvinningssymbolen – en del av vårt varumärke Folke Jackson var kommunikationsansvarig på Ragn-Sells när den grafiska profilen med återvinningspilarna togs fram på 60-talet. På bilden står Folke tillsammans med några av sina barnbarn, som står i en Ragn-Sells Storsäck.

Kom till genom en tävling

1971 utlyste wellpapp-företaget Container Corporation of America en tävling för att designa en återvinningssymbol. Som vinnare stod den nyutexaminerade mastersstudenten Gary Anderson. För prispengarna valde Andersson att studera ett år vid Stockholms universitet, och i en intervju som Stockholms universitet gjorde i samband med att återvinningspilarna nu fyller 50 år säger han att han aldrig kunde ana att symbolen skulle finnas kvar så länge, eller att den skulle användas och erkännas internationellt.

- Vi har haft kunder och kollegor i branschen som ringt och frågat om de får lov att använda ”Ragn-Sells pilar” i sin marknadsföring. Så pass synonymt har de blivit med vår verksamhet, avslutar Folk Jackson.