2009-06-26

Ragn-Sells visar klimatnyttan med återvinning i Almedalen

Återvinningsbranschen har en fantastisk möjlighet att bidra till minskad klimatpåverkan. Ragn-Sells presenterar under Almedalsveckan en ny skrift med titeln ”Återvinning. Vår väg till ett bättre klimat”. Skriften visar på att återvinningsbranschen redan idag bidrar till en minskning av koldioxidutsläppen med 500 miljoner ton per år – jämfört med om man bryter ny råvara. Samtidigt visar företaget upp världens första hybridsopbil och Sveriges första metan/dieselsopbil samt arrangerar en skobytardag i samarbete med företaget Simple Shoes, som tillverkar skor av återvunnet material.

Det dominerande ämnet under Almedalsveckan är Miljö/Klimat – ett ämne som engagerar Ragn-Sells. Återvinningsbranschen har en speciell roll i klimatarbetet, eftersom materialåtervinning ger stora koldioxidvinster jämfört med att bryta ny råvara.

Återvinning – vår väg till ett bättre klimat

Ragn-Sells har tagit fram en skrift där återvinningsbranschens viktiga bidrag till en minskad klimatpåverkan lyfts fram. Visste du att återvinningsbranschen redan idag bidrar till en minskning av koldioxidutsläppen med 500 miljoner ton per år globalt – jämfört med om man bryter ny råvara? Det motsvarar närmare 13 procent av EU27:s nuvarande utsläpp! Kom och hämta ditt exemplar av vår skrift – antingen inne i Miljöaktuellts Arena nere i hamnen eller vid Ragn-Sells hybridbil – också den nere i hamnen i Visby.

Paneldebatt om biogas/dieselteknik

Ragn-Sells miljöchef Christina Lindbäck deltar i en paneldebatt med titeln ”Tusentals nya jobb och halverade koldioxidutsläpp för tunga fordon - Finns den politiska viljan?”. Kom och lyssna på Wisby Hotell, måndagen den 29 juni mellan kl 15.00 och 17.00. Arrangör är Stadspartner, Linköping och Swedish Biogas International, Linköping.

Skobytardag i samarbete med Simple Shoes

Kom och lämna in dina gamla skor till återvinning och få ett par nya Simple-shoes, en sko som är tillverkad av återvunnet material. Ragn-Sells vill tillsammans med Simple Shoes lyfta frågan om återvinning och dess nytta. Skobytet äger rum tisdagen den 30 juni mellan klockan 10 och 14, så långt lagret räcker. De skor som lämnas i byte för vi tillbaka i kretsloppet. Skobytardagen äger rum i hamnen vid Ragn-Sells gröna hybridlastbil.

Sopbilar med framtidens teknik: Hybridbil och metan/dieselbil

Ragn-Sells visar upp världens modernaste bilar för avfallshantering. Den en hybrid som utvecklats tillsammans med Volvo AB, Energimyndigheten och GeesinkNorba AB. I hybriden samverkar en el- och en dieselmotor, vilket ger minst 20 procent lägre bränsleförbrukning. Sopbilen är ljudlös när elmotorn driver den framåt. Bilen är parkerad nere i hamnen mellan måndag den 29:e juni och onsdag den 1 juli på morgonen. Samtidigt står Sveriges första metan/dieselsopbil parkerad vid Wisby hotell, en bil som är utvecklad i ett samarbete mellan bland andra Ragn-Sells, Skellefteå kommun, Stadspartner Linköping och Volvo AB.

Avfallshantering på Arenan

I samarbete med MiljöAktuellt tar Ragn-Sells hand om allt avfall inne på Miljöaktuellts Arena nere i hamnen. Här får du också skriften ”Återvinning. Vår väg till ett bättre klimat”.

För mer information om aktiviteterna vänligen kontakta:
Petra Holgersson, Projektledare, Ragn-Sells AB, petra.holgersson@ragnsells.se, 076-101 78 86

Johan Börje, Marknadschef, Ragn-Sells AB johan.borje@ragnsells.se, 076-149 68 37