Vinnarna i Ragn-Sells sommarkryss

Under några veckor så har vi på Ragn-Sells haft öppet hus på våra anläggningar runt om i Sverige och ett sommarkryss kunde fyllas i för de som önskade. Här är svaren på frågorna samt de 20 vinnarna.

Här presenteras frågorna och de rätta svaren visas i fet och kursiv stil.

A. När du åker genom det sommarfagra Sverige är det kanske mer en svalkande glass du tänker på än var Ragn-Sells har sina anläggningar. Men låt oss i alla fall berätta att vi har 95 anläggningar över landet. Vi jobbar ända upp i trakterna kring det här mäktiga fjällmassivet, Vad heter det?
1. Åreskutan  X. Idre Fjäll  2. Lapp-porten

B. Varför inte ta med kikaren på semestern? Fågelskådning är en rolig hobby tycker många. Ragn-Sells har tagit initiativ till Våtmarks-stipendiet som delas ut varje år av Svensk Våtmarksfond. Stipendiet hjälper till att behålla och återskapa våtmarksmiljön för en mängd djurarter. Fågeln på bilden trivs i våtmarken. Vad heter den?
1. Näbbvisp  X. Tofsvipa 2. Kamsnäppa

C. Semesterresorna till Baltikum ökar och många svenskar känner igen de gröna Ragn-Sells-bilarna i Östersjöländerna. För några hundra år sedan åkte svenskarna hit i mer krigiska syften. År 1621 erövrade vi Riga från Polen. Vad hette den svenske kungen?
1. Karl XI  X. Karl XII  2. Gustav II Adolf

D. Res gärna till Småland på semestern och gör en glasbruksrunda. Många bruk är dock nedlagda och där är marken ofta förorenad. Ragn-Sells är med och sanerar dessa historiska försummelser. Vem av följande är känd glaskonstnär?
1. Edward Hald  X. Ulrika Hedman-Vyllien  2. Erik Hägglund

E. Sommar, sol och dofter från grannens grill. Den traditionella grillen drivs med grillkol, men många har gått över till gasol. Visste du att Ragn-Sells, genom avtal med AGA, tar hand om ett stort antal gamla gasolflaskor för återvinning. Vilken av följande personer grillar professionellt?
1. Erik Lallerstedt  X. Lalle Erikstedt  2. Lelle Lellerstedt

F. När det är varmt och svettigt kan vi ta oss ett glas vatten. Men vatten är ingen självklarhet. Bristen på färskvatten kommer snart att vara akut i vissa delar av världen. Ragn-Sells har engagerat sig i denna viktiga fråga som en av initiativtagarna till det internationella forskningspriset Stockholm Waterprice. Vet du hur mycket vatten människokroppen består av?
1. Ca 30%  X. Ca 60%  2. Ca 90%

Här är de 20 vinnarna