Hållbarhetsintresserade kommunikatörer behövs!

Igår var jag på prisutdelning av priset A Sustainable Plan Award, som sista års studenterna på Berghs School of Communication har instiftat. Det är ett nyinrättat hållbarhetspris för reklambranschen. Priset går till den som på bästa sätt arbetat med hållbarhet ur alla tre perspektiv.

Jag har haft förmånen att sitta i juryn och välja ut finalisterna bland många intressanta bidrag. I juryn har vi varit en blandning av människor, de flesta med reklam- och PR- bakgrund, och så jag med näringslivs- och miljöbakgrund. Jurysammanträdena har inneburit många dynamiska diskussioner bl.a. om vilken roll reklambranschen och kommunikatörer ska spela i hållbarhetsarbetet. Vi var eniga om att vi behöver den här debatten. Kommunikatörer har stor makt. De kommer in i våra liv med sina budskap. Bör de då inte också ta ett ansvar för vad som kommuniceras?

Vi i juryn skrev bl.a. så här i en debattartikel som gick att läsa i Resumé torsdagen den 27 maj.
”Kommunikation påverkar människor. Det är hela poängen. Ändå hävdar många i kommunikationsbranschen att bra reklam speglar samhället, precis som det ser ut just nu. Kommunikation som ifrågasätter normer för familjebildning, utseende eller miljöbilar blir för komplicerad. Men männen och kvinnorna i styrelserummen sitter inte där för att spegla det som händer idag. De sitter där för att deras företag ska funka imorgon.  Om vi ägnar oss åt att bekräfta samhällets normer, kan vi bli duktiga taktiker. Men om vi vill öka kommunikationens betydelse och kalla oss strateger, måste vi se framåt. Vi måste vara mer ifrågasättande, drömmande och idealistiska än dem vi ger råd till.”

Jag delar vår slutsats: Kommunikatörer har, tillsammans med sina kunder, makt. De har makt över det offentliga rummet, över människors TV-soffor och över deras frukostbord. Som kommunikatör gör man därför varje dag ett viktigt val: Ska jag använda makten för att spegla befintliga ideal? Eller ska jag använda den för att göra världen lite bättre?

De nominerade i A Sustainable Plan Award är företag och byråer som har gjort det senare. De har, som riktiga strateger, investerat idag för att tjäna pengar imorgon. Vinnaren är det bidrag som vi i juryn tycker har dragit det allra längst, både från kundens och byråns sida.

Ingen jurymotivering är komplett utan adjektivet ”modig”. För en gångs skull är det faktiskt rätt att använda det. Vem det blev och vilka som satt i juryn med mig kan ni läsa om ni går in på http://sustainableplan.se/the-award-2010/84/. Vi måste debattera hur vi kan få fler hållbarhetskompetenta byråer som strategiskt rådger företag på tröskeln till att kommunicera sitt hållbarhetsarbete Vi behöver fler goda exempel på verkligt hållbarhetsarbete i stället för greenwashing som ett ytligt säljargument.

Ha en bra arbetsvecka!
Christina

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar

 
Användarverifikation Bild för användarverifikation  
 
Stäng
Stäng