Nedslag i verkligheten när medarbetare tar över på Instagram

Bli Ragn-Sells röst på Instagram under en vecka. Det är innebörden i en så kallad takeover, där medarbetare rapporterar direkt från sin egen vardag. Tillsammans visar de bredden i Ragn-Sells viktiga uppdrag.

16 feb. 2024

Första gången en medarbetare tog över Ragn-Sells officiella Instagramkonto var 2018. Sedan dess har det blivit ett drygt femtiotal takeovers, där kollegor från hela landet – miljöarbetare, tjänstemän, chefer och traineer – förmedlat sina unika perspektiv.

För Cecilia Zarbell, kommunikationschef på Ragn-Sells, är det sammanlagda intrycket slående:

– Den här otroliga bredden vi har, den blir jag helt golvad av varje dag. Och alla bidrar med sin del till helheten. Ska vi kunna ställa om till ett cirkulärt samhälle, krävs det ju att vi samarbetar.

Kollage över kollegor som under de senaste fem åren tagit över Ragn-Sells Instagramkonto för en vecka.

Från kommunikationsavdelningens sida försöker man hela tiden hitta en bra mix av deltagare, berättar hon. De väljs ut för att representera olika delar av företaget eller belysa någon aktuell händelse.

I starten var det ibland svårt att hitta personer som kände sig trygga med att ansvara för en takeover, minns Cecilia, men det har blivit betydligt enklare med åren.

– Nu vet man vad det är för någonting, säger hon. Kollegorna vågar ta ut svängarna mer och vara kreativa.

Inblick i en skiftande vardag

En som inte tvekade att säga ja till att ta över på Instagram var Fredrik Hellgren, arbetsledare på Ragn-Sells anläggning i Skellefteå. Han ville framför allt lyfta fram hur mångsidigt arbetet kan vara, berättar han.

– Ragn-Sells har helhetslösningar på väldigt mycket, så jag försökte göra det så spritt som möjligt. Och vi hade säkert kunnat fylla ett par dagar till för att få med allt.

Fredrik tog också chansen att berätta om hur vädret och de långa avstånden utgör en särskild utmaning för honom och hans kollegor.

– Jag ville visa hur det ser ut uppe i norr. Så ett av inläggen jag skrev tar upp att vi ibland har sjuttio mils resväg, tur och retur.

Det som överraskade Fredrik mest under takeovern var vilken frihet han hade att själv utforma sina inlägg.

– Man får visa sin vardag på det sättet den är. Det är ingen som sitter och skriver åt dig, utan det är din röst som blir hörd. Det uppskattade jag.

En stöttande kultur

Men även om det är den egna rösten som ska höras, är det ingen som står ensam under en takeover, understryker Cecilia. Kommunikationsavdelningen finns hela tiden till hands för att bidra med information och stöd.

Det märkte Fredrik under sin takeover:

– Var det någonting jag undrade så kunde jag höra av mig. De var väldigt stöttande. Allt jag hade frågor om fick jag svar på direkt.

Något Cecilia imponerats av är också stödet och uppbackningen som deltagarna fått efter sin takeover.

– Det har varit en väldigt påhejande kultur från kollegorna runt omkring, både från de närmaste kollegorna på orten men också från kollegor runtom i landet. Vi ser verkligen hur man stöttar varandra på ett otroligt fint sätt, säger hon.

Takeovers bygger stolthet

En viktig målgrupp för Instagramkontot är Ragn-Sells egna anställda. När kollegor delar med sig av sin vardag skapas igenkänning och förståelse för hela verksamheten, säger Cecilia. Dessutom blir det en påminnelse om hur alla medarbetare, med sina olika roller och bakgrunder, gemensamt jobbar för att skapa en hållbarare värld.

– Det vårt Instagramkonto framför allt gjort, tror jag, är att bygga stolthet internt. Och den interna stoltheten tar man med sig när man pratar om sitt företag. Våra viktigaste ambassadörer är ju våra egna medarbetare, betonar Cecilia.

För Fredrik var takeovern också en möjlighet att visa utomstående hur Ragn-Sells bidrar till samhället.

– Vi är ju ett miljöföretag som säkrar planeten för våra barn och framtiden, säger han och tillägger att många nog tar Ragn-Sells arbete med allt från industri- och byggavfall till avfallshantering för köpcentrum och kontor för givet. Genom Instagram kan fler få upp ögonen för allt det Ragn-Sells bidrar med, tror han.

Själv är han nöjd med sin takeover och allting han lyckades få med:

– Det gör en stolt att få visa upp sitt gäng och det man gör.

Få fler vardagsglimtar från Ragn-Sells breda verksamhet via @ragnsells_sverige på Instagram.